Tři čtvrtiny Čechů starších třiceti let (76 %) mají pozitivní názor na dárcovství a více než polovina (54 %) alespoň občas skutečně na dobročinné účely přispěje. Ukazuje to aktuální výzkum Ipsos pro organizaci CARE a agenturu Konektor, který proběhl mezi 600 respondenty starších 30 let z velkých měst. Ale zatímco v náhlých humanitárních krizích dovedou být Češi velmi štědří, když dojde na pravidelné dárcovství, za Evropou zaostáváme. Pravidelný dar jedné preferované organizaci totiž posílá jen 8 % dotázaných.
Právě proto, že v Česku není pravidelné přispívání tolik rozvinuté, rozhodly se neziskové organizace začít oslovovat dárce přímo v ulicích. Inspirovaly se právě u svých evropských partnerů, kteří mají s touto formou kampaně dobré zkušenosti.
„Od našich partnerských organizací v Evropě víme, že často i více než polovinu svých příjmů získávají právě přímým oslovováním dárců ve veřejném prostoru. Tento kanál je silný nejen na západ od nás, ale třeba také v Pobaltí nebo v Chorvatsku,“ uvádí Vlastimil Nigrin z organizace Zdravotní Klaun.
Pro neziskovky, a tedy i ty, komu pomáhají, jsou pravidelné, byť třeba i skromnější příspěvky opravdu darem z nebes.
Humanitární organizace navíc obvykle část pravidelných příspěvků ukládají do speciálního fondu rychlé pomoci.
Tato organizace pomáhá v oblastech zasažených krizí i dlouhodobými projekty na odstranění chudoby, vždy přitom navíc klade důraz na rovnoprávnost žen a dívek. Prostředky od pravidelných dárců tak využije například na svých projektech na Ukrajině, v Sýrii nebo Etiopii.
Miroslav Svatoš z organizace UNICEF (Dětský fond OSN), s jejímiž zástupci se také mohou lidé ve veřejném prostranství setkat, pak zmiňuje výhodu, kterou má pravidelné přispívání pro samotné dárce.
Zmíněné neziskovky jsou si přitom vědomé, že lidé mohou mít k přímému oslovení na ulici určitou nedůvěru. Proto připravily několik rad, které by si každý, kdo se s ambasadory setká, měl prověřit.
Každý ambasador má průkaz se jménem organizace, jejím IČO, oficiálním telefonním číslem i odkazem na web. Nesmí na oslovené vytvářet žádný nátlak ani třeba ukazovat drastické fotky, které jsou proti lidské důstojnosti.
Pokud se s danou organizací setkáváte na ulici poprvé, je dobré se podívat na její webové stránky a ověřit, že obsahuje přehledné výroční zprávy, dlouhodobou historii organizace i její projekty. Skrze internetový vyhledávač si také můžete ověřit, zda se o jejích aktivitách píše v seriózních médiích. A samozřejmě musí být organizace dohledatelná v obchodním rejstříku.
Pokud se vám daná organizace líbí a důvěřujete jí, můžete se hned na místě s ambasadorem domluvit na výši pravidelného příspěvku. Vlastimil Nigrin ze Zdravotního Klauna uvádí konkrétní příklad, jak takové pravidelné dárcovství pomáhá:
Více o zmíněných organizacích na:
Kontakty pro média